12 Oktober 2010

PRIHATIN ADUAN RAKYAT : OPERASI BERSAMA JABATAN PERHILITAN

13 Oktober 2010 ( Rabu ) Parit Haji Aman-YB Tuan Haji Husin Bin Din ADUN Selinsing telah berkesempatan untuk turut serta dalam operasi yang dijalankan oleh Jabatan Perhilitan Daerah Kerian untuk satu operasi memindahkan kera liar yang terperangkap dalam jerat yang dipasang.
Jerat tersebut dipasang memandangkan aduan rakyat setempat yang mengadu kera-kera liar terlalu banyak dan mengancam tanaman penduduk setempat.Hadir dalam operasi tersebut ialah wakil dari Jabatan Perhilitan Daerah Kerian dan juga penduduk setempat bagi membantu wakil-wakil Jabatan Perhilitan menjalankan kerja-kerja memindahkan kera-kera yang berjaya dijerat.Berikut adalah beberapa keping gambar yang sempat dirakamkan semasa operasi berjalan.


YB ADUN Selinsing bersama penduduk dan wakil Jabatan Perhilitan memerhatikan kera yang terperangkap dalam perangkap yang dipasang di Kampung Parit Haji Aman
Kera yang terperangkap
Wakil Jabatan perhilitan menjalankan tugas untuk proses ubat bius sebelum memindahkan kera-kera yang terperangkap ke kawasan yang sepatutnya.
Operasi turut dibantu oleh penduduk tempatan Kampung Parit Haji Aman






Kera yang telah dibius dengan pelali dimasukkan ke dalam sangkar yang lebih kecil untuk dipindahkan ke kawasan yang sesuai agar tidak mengganggu tanaman penduduk kampung.








Operasi selesai kira-kira jam 10.30 pagi dan 2 ekor kera berjaya di bius dan akan dipindahkan ke kawasan yang lebih sesuai agar tidak lagi menggangu tanaman penduduk.Bagi pihak penduduk Kampung Parit Haji Aman,YB mengucapkan jutaan terima kasih diatas keprihatinan pihak Jabatan Perhilitan Daerah Kerian dalam usaha membantu menangani masalah gangguan kera terhadap tanaman yang penduduk kampung usahakan.

Tiada ulasan: